kan je afvallen zonder honger?

12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met honger bedoel je eigenlijk trek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je er een caloriearme + bovenop ;-) Geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je bijval over afvallen. Bij welke vraag heb je je plus gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, gewoon 2 maanden lang 2 keer in de week veel sporten, gezond eten, veel fruit eten en geen ongezonde dingen waar suiker in zit! ook geen alcohol drinken en veel water drinken :)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter leren het hongergevoel te weerstaan. Dan kun je gemakkelijk en gezond afvallen zonder eenzijdige diëten en andere trucjes, waarvan de werking op zijn minst onzeker is.
Ritsuka
12 jaar geleden
honger gevoel leren weerstaan is geen goed idee, een hongergevoel geeft aan dat je lichaam voedingsstoffen te kort komt. Je kunt beter zoeken naar de oorzaak van de honger, dan honger lijden en de kans lopen dat je ondervoed raakt (dit kan ook bij overgewicht).

Antwoorden (10)

Ja. Door je metabolisme te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Met coke en XTC? :-)
liveisgreat
12 jaar geleden
zeer interessant, maar hoe doe ik dat het beste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder het zelf heel uitgebreid te kunnen uitleggen: Wat er wordt bedoeld is dat wanneer je moet hoge regelmaat een beetje eet, bijvoorbeeld iedere max 2 uur, wordt je spijsvertering en/of verbranding gaande gehouden, wat voor afvallen kan zorgen.
Ja dit kan, door volwaardige en pure voeding te eten. Zoek op clean eating.
Bereken je BMR en AMR en pas daar je voeding op aan.
Drink voldoende water, en ga meer bewegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door de ongezonde dingen te vervangen met gezondere alternatieven kun je al een paar kilo kwijtraken.
Pas dit geleidelijk steeds meer toe en je zult merken dat je meer energie krijgt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad het eerste verdient! In de praktijk een moeilijke omdat veel mensen denken dat calorie-arm synoniem aan gezond is... +1
Ritsuka
12 jaar geleden
Bedankt :)
Al die light en calorie arme producten zijn vaak zo bewerkt dat er amper nog voedingsstoffen in zitten. Dan heb ik liever een fatsoenlijke volkorenboterham.
Het koolhydraatarm dieet Atkins hielp echt heel goed voor mij.

Je kan veel vlees en vis en andere koolhydraatarme producten eten, dus je kan eigenlijk gewoon je buik soort van vol eten.

Ei met spek mag ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Er zijn meerdere oorzaken van honger, waardoor het een niet zo makkelijk te doorgronden mechanisme is. Een lege maag speelt een rol maar het hongergevoel heeft vooral te maken met de werking van een aantal hormonen die informatie naar de hersenen terugkoppelen. De voornaamste zijn insuline, ghreline en leptine. Hoe dat ongeveer werkt kun je in onderstaand artikel lezen.

In de praktijk kun je dat mechanisme gebruiken door voedingsmiddelen te vermijden die bovenstaande hormoonhuishouding verstoren. Dat zijn met name feraffineerde koolhydraten, ook wel suikers genoemd als verzamelnaam. Als je erin slaagt om koek, snoep, frisdrank en vruchtensap te vermijden en in plaats daarvan volkoren producten, eiwitrijke dingen zoals kaas, worst, een eitje of wat nootjes als tussendoortje te eten is de kans groot dat je al een heel eind op weg bent naar minder honger.

Je kunt nog een stap verder gaan door een periode koolhydraatbeperkt of -arm te eten. Die manier van afvallen hou je relatief lang vol, juist omdat je veel minder honger hebt. Ik vind kh-arm, zoals Atkins eigenlijk te extreem. Een koolhydraatbeperking kun je desnoods de rest van je leven volhouden, meer of minder streng.

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor de volledigheid speelt regie altijd een rol mee bij voedingsgewoonten. Ook bij beperking van koolhydraten kun je je overeten maar de kans dat je de controle verliest is juist bij minder honger een stuk kleiner. Maar die roze koeken e.d. blijven je natuurlijk verleidelijk aanstaren vanuit het kassakoopschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is inderdaad zo dat volkoren en eiwitrijk eten zorgt voor een meer verzadigd gevoel. En ook precies de reden waarom ik die dingen veel te weinig eet! Ik heb er een hekel aan om een vol gevoel te hebben en daarom eet ik ook heel weinig brood (1 tot 2 sneetjes per dag) en vrij weinig avond eten. In plaats daarvan eet ik heel veel koekjes, chocolade en andere zoete dingen. Ik heb anorexia gehad, en voor veel mensen lijken snoepen en anorexia een hele rare combi. Voor mij echter niet, kijk toen ik echt wilde afvallen at ik natuurlijk ook niet al die koekjes want ik snap ook wel dat daar veel calorieen in zitten. Maar nu ik op een normaal gewicht zit en ook niet meer wil afvallen, is dat voor mij heel logisch zo...
In principe zou je geen honger moeten hebben, tenzij je nu erg veel teveel eet (dan zul je moeten wennen aan een minder volle maag, maar dat went na een tijdje).
Als je gezond eet (vooral voldoende groente en volkorenbrood ipv bruin of wit en dergelijke, je kent het principe vast wel), drie maaltijden op een dag met als tussendoortjes fruit of noten of iets dergelijks, en je eet daarbij iets minder vet dan gemiddeld voor jou goed zou zijn en minder koolhydraten, en je beweegt voldoende, dan val je af zonder honger te hebben.
Trek kun je wel hebben, omdat je lijf moet wennen aan een beperktere calorieinname. En je kunt 'psychologische trek' hebben, omdat je gewend bent te eten, of omdat je eet uit verveling of emotie. Daar moet je mee leren omgaan, en dat zit 'm vooral in het beseffen dat je dan geen trek hebt als in 'ik heb eten nodig', maar als in 'ik eet iets weg'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door verzadigende producten te eten zoals zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, magere zuivelproducten maar ook groente en fruit krijg je minder snel een honger gevoel en kun je wel afvallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu 1 jaar aan het afvallen en heb geen hongermomenten gehad.
ben nu 33 kg. kwijt.
Ik hou me aan een koolhydraatdieet en daarbij sport ik 3 a 4x pw.in de sportschool,zowel kracht als cardio,hoe meer spieren hoe hoger je vetverbranding en als je dit combineert is je vetverbranding ook in rust verhoogd.
ik eet veel eiwitten,zelf gebruik ik shakes,hierdoor heb ik geen hongergevoel,het geeft een lekker verzadigd gevoel en voor de lekkere trek heb ik voor tussendoor een eiwitreep,zit chocola omheen mmm. ook als je geen koolhydraatarm wilt volgen is het belangrijk om elke 2 a 3 uur wat te eten(iets gezonds,geen frietje of zo natuurlijk;-))zo krijg je ook geen honger en blijft je maag bezig.
veel succes

Toegevoegd na 5 uur:
koohydraatdieet moet zijn. koolhydraatarm dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Goed bezig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet echt heel gezond volgens mij, maar oke;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is ook gezond hoor,je moet er wel veel sla en ook andere groentes bij eten en vetvrije yoghurt maar geen fruit of aardappelen,spaghetti o.i.d. en in de shakes en repen zitten vitamines en mineralen toegevoegd en ik neem nog extra vitamines.
volgens mij ben ik gezonder dan ooit bezig,ben de hele winter nog niet strontverkouden geweest:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te horen!
En hoe houd je dit in vredesnaam vol? Vertel mij je geheimpje:')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn geheimpje is dat ik echt heel graag wil afvallen:D
Ritsuka
12 jaar geleden
motivatie is het geheim :) en het is ook belangrijk dat je precies op papier zet wat je wil, maak geen vaag doel als ik wil afvallen, maar zeg eerder: ik ga meer groente eten en minder snacken en 3x in de week sporten om af te vallen (bijvoorbeeld).
Zonder een heftig dieet is het gemakkelijk om af te vallen zonder honger. Ik ben denk ik wel ongeveer 7 kilo afgevallen door vegetarisch te worden en niet hele ongezonde dingen te eten. Ik zeg ook altijd: ontbijt als een koning, lunch als een burger en dineer als een zwerver.
Als je goed ontbijt heb je de rest van de dag minder honger, maar geef je je lichaam wel de tijd om dit nog te verbanden. Als je 's avonds veel eet verband je lichaam niet zoveel meer omdat je minder beweegt en doet. En met een stevig ontbijt en een iets minder stevige lunch, hoef je 's avonds ook niet veel te eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, los van het feit dat een uitgebalanceerd dieet niet op honger lijden gebaseerd is kan je ook jouw stressgehalte verlagen.
Het is mij namelijk opgevallen dat ik minder snel tot geen hongergevoel heb als ik me bewust in de goeie mood hou.
Vrolijkheid zet aan tot Glimlachen en dat op zich activeert tegelijk ook de hormonen die instaan voor vetverbranding.

En er is nog iets bijzonders waar ik al enkele keren succesvol mee geëxperimenteerd heb.
Als ik me voor het slapen gaan focus op lekker eten dan droom ik vaak over lekker eten en raar maar waar, bij het ontwaken heb ik het gevoel dat ik ook echt gegeten heb en daardoor blijft mijn hongergevoel langer weg. IK eet de hele dag erna ook behoorlijk wat minder zonder me zwakker te voelen, integendeel.

Veel water drinken tijdens en na de maaltijd helpt bij mij ook om hongergevoel te verdrijven.

Test het zelf allemaal eens uit.
Ik weet zeker dat ook jij baat kan/zal hebben bij een stressloos Glimlach-dieet ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, als je heel langzaam wilt afvallen. Dus zeg maar 10kg per jaar. Grote kans dat je het gewicht ook kunt vasthouden daarna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
dat is ongeveer de tijd die ik wil nemen.... zodat ik niet ga "hangen" overal plus idd om het jojoeffect te vermijden.