Gaat het proces van kooldioxide opnemen en zuurstof afgeven bij planten en struiken ook door als er een pak sneeuw op ligt?

Ik kan mij voorstellen dat er door bijvoorbeeld de lage temperatuur of een afsluitend sneeuwdek sommige processen worden gestopt of vertraagd.
Ik heb bewust geen bomen in de vraag opgenomen omdat ik aanneem dat het verlies van bladeren in de winter sowieso niet meewerkt aan dit proces...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er moet lucht bij een blad komen om koolstofdioxide op te nemen uit de lucht. Er komt nog wel lucht bij als er sneeuw op ligt, maar wel minder dan normaal. Het proces vertraagt dus. En zonlicht moet er ook bij komen. Dus het gaat allemaal wel een stuk moeizamer. Maar het kan wel. Anders zouden alle planten doodgaan in de winter (met sneeuwval).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet bij alle planten ; ze verliezen dan ook niet voor niets in de winter hun bladeren, die daar voor moeten zorgen. Dat had je zelf ook al geconstateerd.
Maar naaldbomen en andere bomen die groen blijven, die gaan gewoon lekker door. Tussende sneeuw op de naalden zit genoeg lucht om het stofwisselingsproces te kunnen voortzetten. Dat moet ook wel, want ze groeien ook in streken waar er het hele jaar sneeuw op de takken ligt, en als dat de stofwisseling zou tegenhouden, zouden ze in die contreien niet kunnen overlegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naalden c.q. bladeren. Die bladeren van groenblijvende planten en struiken zijn dan ook meestal dik en wasachtig ; denk aan hulst of laurier. De sneeuw ligt vaak alleen op de 'buitenkant'; van de plant ; daarbinnen kunnen ze prima 'ademen'' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorwaarde voor fotosynthese (waarbij dit in-en uitademen gebeurt) is dat er licht bij de bladeren kan. Als er een dik pak sneeuw op de takken ligt, zal er veel minder licht beschikbaar zijn en zal het dus veel langzamer gaan.

Ook water is nodig, dus als de ondergrond stijf bevroren is zal het hele proces tot stilstand komen.