Mogen energie leveranciers zelf bepalen hoeveel vastrecht ze rekenen?

Kreeg een aanbieding van Oxxio, waar ik al energie van afneem. Als ik klant blijf de komende drie jaar krijg ik eem Ipad.
Leuk maar het vastrecht gaat vokr zowel gas als stroom van 2.75 naar 6.95 per maand.
Vandaar mijn vraag, kan men zelf dat bedrag bepalen want als ik het goed begrijp zijn het administratie kosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, de hoogte van het vastrecht (ook wel administratiekosten genoemd) mag iedere energieleverancier zelf bepalen. Bij b.v. Energiedirect, Eneco en Nuon betaal je resp 54, 28 en 34 Euro per jaar.

Het vastrecht dat Oxxio rekent lijkt mij hoog; 84 Euro per jaar, maar het hangt natuurlijk af van het totale aanbod. Het is heel goed mogelijk dat je voor de energie zèlf dan ietsje minder betaalt. Je moet dus naar het totaalplaatje kijken, en natuurlijk ook even uitrekenen hoeveel je verdient aan die Ipad.

Of het aanbod van Oxxio aantrekkelijk is, kun je het beste te weten komen op vergelijkingssites, zoals Gaslicht.com etc. door te kijken wat andere leveranciers voor je in petto hebben als je daar 3 jaar blijft. Als je op die sites doorklikt op o.a. leveringsvoorwaarden en productinformatie dan kom je ook het vastrechtbedrag tegen.

Overigens vind ik 3 jaar wel lang om je te binden aan een energieleverancier. Maar misschien is die Ipad zo mooi, dat het loont! ;-)

Ik heb nog niet zoveel ervaring in switchen van energieleverancier, maar mijn bescheiden indruk is, dat de aanbiedingen van bedrijven om klanten te houden, minder spectaculair zijn, dan de aanbiedingen om je als nieuwe klant te krijgen.

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een aanvulling: ik heb de verdubbeling over het hoofd gezien. Jij gaat dus 2 maal 84 betalen (zoals je schrijft in je vraag), en de bedragen van de 3 energieleveranciers die ik noemde zijn dus resp. 54+54, 28+28 en 34+27.