Wie heeft voorrang, rechts of doorgaand verkeer

De discussie die loopt:
Wij rijden rechtdoor (zie foto) en een auto komt van rechts. Wij rijden reeds op de wegversmalling en gelijktijdig nadert een auto van rechts de kruising. De vraag is nu: wie dient voorrang te verlenen op deze kruising en waarom? Heeft rechts voorrang of wij?
NB wij zijn op de weg naar de kruising geen voorrangsborden tegen gekomen. Pas na deze kruising, buiten het dorp dat we binnenrijden, komen wij pas een bord tegen dat aangeeft dat we een voorrangsweg oprijden. Onverminderd blijft de vraag: wie heeft er voorrang op deze kruising (als het al een kruising is) en waarom?

Toegevoegd na 22 minuten:
door op de link (bewegende icoon) te klikken, opent het programma de foto van de feitelijke situatie, waarover de vraag gaat. klikken dus.

Toegevoegd na 34 minuten:
foto 1) wij naderen kruising
foto 2) wij staan net voor de kruising

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Er staan geen borden en/of wegmarkeringen bij deze kruising. Het gaat hier dus om een gelijkwaardige kruising. Oftewel: Rechts heeft ook in deze situatie voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik kan er helemaal naast zitten, maar (ondanks dat ik geen foto zie) ik heb geleerd dat er 10 jaar geleden een regel was ingesteld dat je bij zulke twijfelgevallen degene van rechts voor moet laten gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Doet iemand "Geef het door, rechts gaat voor!" nog een belletje rinkelen misschien? :-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een gelijke kruising, heeft rechts altijd voorang.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik heb de plaatjes bekeken, en volgens mij is het nog steeds een gelijkwaardige kruising. Geen tekenen dat een weg belangrijker zou zijn als de andere. Dus rechts heeft voorrrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZOnder foto, een gedachte die bij mij op komt is dat wanneer je reeds OP de kruising bent, je geen voorrang meer kunt verlenen (zonder het verkeer te hinderen) en jij dus (ondanks dat je van links kwam) voorrang zou kunnen hebben. Ben dus wel benieuwd naar je foto.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er na de kruising een voorrangsbord staat, dan zit jij nu al op een voorrangsweg en heb jij dus voorrang.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jc54:
Een bord geldt toch altijd pas vanaf 't punt waar 't bord staat??
Door de dikke witte blokken geeft het aan dat jij voorrang hebt. Zie het zoals op de snelweg, invoegend verkeer heeft geen voorrang, uitvoegend wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En in deze stelling kan jij niet uitvoegen, maar 'rechts' wel invoegen. Jij hebt voorrang.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na wat bestudering van de situatie ben ik van mening dat ze ipv de witte blokken beter 'haaientanden' hadden kunnen plaatsen om de situatie duidelijker te maken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Blokmarkering
Blokmarkering, of de blokstreep, is een vorm van markering en wordt gebruikt in twee situaties: * Als dwarsmarkering ter aanduiding van een fietsoversteekplaats; * Als lengtemarkering als vorm van deelstreep om een uitrijstrook, invoegstrook, voorsorteerstrook of weefvak mee aan te duiden. '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto van rechts heeft gewoon voorang, maar kan natuurlijk niet door je heen rijden de vluchtheuvel op. Jij laat hem dus netjes de kruising oprijden en de auto van rechts gaat meteen zo rechts mogelijk stilstaan om jou er langs te laten.

Eenzelfde situatie zie je wel eens bij bruggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een kruising van 2 wegen, er is namelijk niets dat er op duidt, dat de weg van rechts iets anders (uitrit) is.
er zijn volgens jou geen borden en er ontbreken haaientanden. het gaat dus om een gelijkwaardige kruising.
dus, rechts heeft voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet het zien als een gelijkwaardige kruising, nergens staan er wegtekens op de weg wat aangeeft dat iemand voorrang heeft op de ander.
Dus rechts heeft voorrang op verkeer wat van links nadert.
Zou jij als bestuurder op het smalle gedeelte komen, en de auto die van recht komt linksaf het smalle gedeelte wilt inrijden heb jij voorrang omdat hij er niet langs kan omdat jij daar momenteel staat/rijdt.

mvg, Nick

Toegevoegd na 1 minuut:
recht = rechts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vooral benieuwd welk bord er aan het begin van de rechterbaan staat. Nu ben ik geneigd te zeggen dat de linkerbaan de doorgaande is en de rechter invoegt. Dat betekent dat de rechterbaan een bijzondere manoeuvre zou moeten verrichten en voorrang zou moeten verlenen.
Ik zou bijna zeggen vul de vraag aan met de lokatie vias google maps zodat men evt kan kijken. Of stel de vraag aan de wegbeheerder, die heeft er over nagedacht ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het naderende verkeer vanaf deze zijde heeft een rode pijl, het tegemoet komende verkeer heeft een witte pijl.
Wat de parallelweg precies is kan ik ook niet achter komen. Had even de foto opgeslagen en vergroot, dan zie je meer details.
Ik zie geen borden staan dat je op een voorrangsweg rijd dus daar vanuit gaan zou ik zeggen dat rechts dan voorrang heeft maar in de praktijk is dat wel lastig soms.
Hier hebben wij ook een lange weg en iedereen denkt dat het een voorrangsweg is, wat het vroeger ook was, maar sinds een paar jaar hebben ze dat veranderd zo dat van rechts nu ook voorrang heeft, maar dat gebeurd in de praktijk niet altijd.