Waar moet ik op letten bij de bezichtiging als ik een huis wil kopen.

Voor dat je een huis koop, bezichtig je een hoop huizen maar waar moet je wel allemaal op letten?

Toegevoegd na 32 minuten:
Het gaat me vooral om de technische details.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd een paar mensen die er kijk op hebben meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist voor de technische details heb je als koper en als leek geen goede ogen en daarom een aankoop makelaar meenemen, die zien die punten wel.

Het beste antwoord

Kijk ook eens naar de huizen van de buren!
Bladert de verf er van de deuren en kozijnen af, is dat toch niet erg plezierig om elke dag te zien. En wat zullen je gasten er van denken? En als jij het huis later weer eens wilt verkopen, en de woningen van de buren zien er tegen die tijd nog slechter uit, zal dat ook de prijs van jouw huis drukken.

Informeer bij de gemeente naar het bestemmingsplan voor de wijk/straat. Misschien wordt de buurt spoedig wel een bouwput en zit je jaren in een rommelige buurt.

Kijk of er genoeg sociale voorzieningen in de buurt zijn.

Het huis zelf kan van alles aan mankeren, maar met geld kan dat wellicht verholpen worden. Maar aan genoemde andere zaken heb je zelf maar weinig invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wat ik altijd het belanrijkste vind is het 'gevoel' wat je bij een huis krijgt.

Soms kom je in huizen en ziet het er best mooi uit, maar er 'klopt' dan iets niet en andersom ook. Het huis moet goed voelen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je door de inrichting van de bewoners heen kunt kijken. Laat je niet afleiden door hun kleurgebruik of meubels.

Ook is de ligging van het huis belangrijk. Welke ligging heeft de tuin? Is het groot genoeg en zijn er eventuele uitbouwmogelijkheden. Het geldt voor alle ruimtes om goed te kijken of het voldoende ruimte voor jou biedt.

En natuurlijk kijk je naar het onderhoudt van een huis. Hoe is het schilderwerk, hoe oud zijn de keuken en badkamer? Bij een oud huis zou ik zeker een bouwkundig rapport laten maken.

Als je samen met een aankopend makelaar gaat bezichtigen zal hij/zij jullie ook op belangrijke zaken wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral op verborgen gebreken. B.v electrische bedrading.
Spouwmuren,, isolatie, vocht, Staat van de verwarming, de buizen en de ketel.

Ook buren zijn erg belangrijk. waarom willen de mensen hun huis verkopen?

Staat van de schoorsteen.

Een goed taxatierapport, dus niet van de makelaar maar van een onafhankelijke taxateur, kan veel ellende voorkomen.

Ook de staat van de bodem. Is er vervuiling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag ook een kadastraal rapport, zodat goed duidelijk is, welke grond van jou is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel technische zaken waar je op moet letten. Veel zaken waarover je wellicht geen kennis hebt. Wat je zou kunnen doen is een aankoopkeuring regelen als je je droomhuis hebt gevonden. Dit kan je doen bij de vereniging Eigen Huis. Deze geeft ook een blad uit en brochures over het kopen van het eerste huis.

Bij het eerste bezoek zou ik vooral kijken naar of je je er thuis zou voelen. Is de indeling prettig, ruim genoeg? Daarnaast kan je wel alvast een indruk krijgen van de staat van het huis.

Wat ik zelf belangrijk vind is of je een klik voelt. Ik had dat bij ons huis vooral bij de tuin en de buurt eromheen. Die was ruim ingericht. De aankleding van het huis kan je nog van alles aan doen, maar aan de buurt niet.

In deze tijd heb je het voordeel dat je over de aankoop wat langer na kan denken en meer huizen kan bezoeken. Toen wij ons huis kochten waren er meer gegadigden.

Toegevoegd na 34 seconden:
Bijgaand ook een checklist.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ook kan helpen is om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die helpt je ook met de bezichtiging. Een aankoopmakelaar is een andere makelaar dan die van de verkopers en behartigt jouw belangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste advies is, neem een aankoop makelaar mee. Hebben wij steeds gedaan als we helemaal verliefd waren op een huis, je ziet dan echt de gebreken niet meer. Onze aankoopmakelaar kreeg dan ook de opdracht "wij willen een huis kopen en jij gaat ons tegen houden", dat heeft ons een paar keer gered van het verkeerde huis kopen met heel veel gebreken die wij zelf niet zagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige manier.
Als het gaat om alleen technische details dan moet je vooral letten op:

Scheuren in de buiten muur. Dit kan duiden op verzakking
Loshangend behang, kan vocht betekenen.
Loszittende verf, kan ook vocht betekenen.
Verende vloer, check de balken
Controlleer de ramen of die niet rot zijn.
Maak een stopcontact open en controlleer of de juiste draden zijn getrokken (geaard).
Kijk naar de ketel, hoe oud is deze en is hij aan vervanging toe.
Kijk op de vliering of er geen lekkage is bij het dak.
Kijk goed naar de dakgoten, zie je ergens een vieze streep op de gevel lopen, dat kan duiden op een lekke daggoot.

Maar neem een specialist mee, want zelf kan je echt niet alles zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een makelaar meenemen.
Die weet precies waar hij op moet letten.
Op zo'n enorm bedrag als een huis kost, zou dat de
besparing niet mogen zijn.

Je zal maar met een verstopte kruipruimteventilatie komen te zitten. Dat zie je niet. Dat merk je pas als je er woont en dan moet de vloer er uit.

Het is maar een voorbeeld van een waargebeurd verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat hiervoor staat, maar ga ook eens op een paar verschillende tijdstippen door de week en weekend in de buurt kijken, gewoon om te zien of je bv aan een onverwachte sluiproute woont, overlast is in het weekend van sfappenden, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aankoop makelaar meenemen. Anders koop je hoogstwaarschijnlijk een kat in de zak.