Mag iemand op een al eerdergestelde vraag het antwoord kopiëren en dat als antwoord op de nieuwe vraag geven?

Ook al staat de bron er bij? Of moet je de oorspronkelijke antwoordgever om toestemming vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat mij puur om het antwoord,dat door een ander op dezelfde eerder gestelde vraag klakkeloos wordt overgenomen, zonder er bij te vermelden,WIE die vraag al eerder beantwoord heeft. Ik vind dat het toch wel ethisch is om te vermelden ; Marietje gaf het volgende antwoord op dezelfde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet, dat het Zondag is. En dan bedoel ik niet de GVster van die naam.

Het beste antwoord

Wettelijk gezien: de antwoorden op GV vallen gewoon onder het auteursrecht, en mogen niet zomaar overgenomen/hergepubliceerd worden zonder toestemming van de maker.

Een uitzondering hierop is vastgelegd in het citaatrecht: je mag citeren uit een antwoord, met bronvermelding, ter ondersteuning van een eigen tekst. Het alleen klakkeloos overnemen van een compleet antwoord zónder zelf ook een tekst te formuleren valt niet onder het citaatrecht, en is dan ook verboden, óók als je de bron vermeldt.

Aangezien GV niet boven de wet staat, lijkt me dat de richtlijnen in ieder geval aan deze wetten moeten voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, is conform de 'richtlijnen'.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met bron mag het er zitten ook geen copyrights op de antwoorden, maar ik vind het wel zo netjes de bron erbij te noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste gestelde vragen worden verwijderd door de Moderator.

Soms zijn de bezoekers iets sneller en linken ze naar de originele vraag en naar de bron.

Hier hoef je geen toestemming voor te vragen want de persoon heeft het op het internet gepubliceerd en mag hergebruikt worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Eerder gestelde vragen ipv Eerste gestelde vragen natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat in de richtlijnen staat:
Antwoorden horen nieuwe informatie presenteren: ze mogen niet alleen eerder gegeven antwoorden herhalen.
Het lijkt me dus duidelijk dat het kopiëren niet mag!
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Nee, maar dat wordt ook niet gevraagd. Wel zouden de vraagstellers iets meer moeite mogen doen om te kijken of hun vraag al gesteld is. Even op trefwoord zoeken en je komt daar al achter. Sommige onderwerpen zie je zo vaak terug, dat het moeilijk is er een nog beter antwoord op te maken. Steeds vaker denk ik dan 'laat maar, geen zin meer om daar moeite voor te doen'. Helemaal als dat vervolgens "beloond" wordt met een negatieve duim.....
Dan moet je het er wel even bij zetten.
Maar je kan ook gewoon een verwijzing naar die vorige vraag erbij zetten. dan kunnen ze die antwoorden ook lezen
13 jaar geleden
Dit wordt regelmatig gedaan, en is een gevolg van het feit dat bepaalde vragen zich hier blijven herhalen. Als de vraagsteller dus niet de moeite neemt om de oude vragen te herlezen is het handig om hem op goede antwoorden te attenderen.

Wat je kunt doen is het oude antwoord kopiëren en hierboven zetten: Met dank aan "huppeldepup" die het enige juiste antwoord op deze zelfde vraag wist te geven.